Slik får du kontroll på kampanjesporing

UTM parametere er små «tillegg» du legger på en URL for å kunne spore hvor trafikken kommer fra i etterkant. Det gjør at du ser om en annonse, epost, lenke eller banner faktisk gir resultater. 

Her får du en kjapp innføring i bruk av UTM tagger. 

Hvorfor UTM tagger?

Det er anbefalt å ta kontroll på all innkommende trafikk til et nettsted. For å gjøre det, så må man sørge for at trafikken er målt på en eller annen måte. For eksempel blir Google Ads målt automatisk. Noen plattformer har egne målinger av lenker, men det er alltid lurt å sette opp egen UTM parameter, som er Google Analytics sin egen måleparameter for kampanjer.

På den måten kan vi bygge rapporter på enkelte kampanjer og se hvor de bsøkende kom fra, hva de gjorde, hvilke sider de så på og du har også mulighet til å drive remarketing til denne gruppen på senere tidspunkt.

I tillegg kan du registrere et eget segment og bruke det for å optimalisere på kanalen du benyttet for kampanjen.

Hvilke parametre finnes?

Det finnes flere som er standard, noen av dem er påkrevde, mens noen er frivillige og du kan faktisk etablere dine egne skreddersydde hvis du ønsker det.

  • utm_source: Hvilken kilde trafikken kommer fra (for eks facebook, linkedin, nyhetsbrev osv)
  • utm_medium: Kanalen eller mediet (for eks cpc, email, banner)
  • utm_campaign: Navnet på kampanjen (f. eks. vårkampanje_2025)
  • utm_term: Brukes ofte for betalte søkeord eller for å gi lenken en gruppering.
  • utm_content: Skiller ulike varianter av samme annonse eller lenke (f. eks: «blå-knapp» vs «grønn-knapp»).

Eksempel:

https://www.dittdomene.no/produkt?utm_source=facebook&utm_medium=paid-social&utm_campaign=sommerkampanje&utm_content=blåbanner

Legg merke til at utm_source=facebook, utm_medium=paid-social og utm_campaign=sommerkampanje. Hvis du kjører to varianter av samme annonse, kan du skille dem med utm_content=blåbanner og utm_content=rødbanner.

Beste praksis

Det er viktig å holde en rød tråd gjennom bruk av navnekonvensjon. Bruk samme skriveform, størrelse og måte på kilder og medium (Ikke «Facebook» i en og «facebook» i en annen). Vær konsistent og bruk samme format alle steder.

Vær klar og tydelig. Konkretiser istedenfor å bruke «kampanje1». Gi ting virkelige navn, slik som «sommerkampanje2025». Det gjør det mye enklere å gjøre analyse og finne innsikt i etterkant når du skal lese det i en rapport.

Unngå store bokstaver og mellomrom. Det kan skape forvirring i rapporter, så hold deg til små bokstaver og understrek (underscore) eller bindestrek som mellomrom. Noen liker også å bruke + tegn.

Slik setter du opp

  • Lim inn landingsside-URL: Start med din vanlige lenke, for eksempel https://www.dittdomene.no/produkt.

  • Fyll ut felt for source, medium og campaign: Skriv inn for eksempel “google” som kilde, “cpc” som medium, og “sommerkampanje_2025” som kampanje.

  • Legg til content eller term hvis relevant: Bruk “term” for søkeord eller “content” for ulike varianter av annonse/lenke.

  • Generer lenke: Da får du en lang URL med UTM-parametere som du kan bruke i kampanjene dine.

Unngå disse vanlige feilene

Bland ikke kilde og medium. Husk at kilde (source) typisk er navnet på nettstedet/kanalen, mens medium (medium) er kategorien (for eks epost, cpc, display).

Bland ikke ting ved å variere mellom små og store forbokstaver, slik som «facebook» og «Facebook». Det tolkes som to forskjellige og vil ødelegge datagrunnlaget.

For all del, ikke glem å teste lenken. Klikk alltid på lenken for å forsikre deg om at den faktisk fungerer og peker på riktig side.

Glem ikke QR koder! Altfor mange glemmer å bruke UTM tagger på lenker i QR kodene.

Sjekk nyhetsbrev og eposter! Hvis det ikke eksplisitt settes opp eller genereres utm lenker, så vil all trafikk fra eposter, havne som «direkte trafikk» i Google Analytics. Da mister du all innsikt og datagrunnlag.

Slik finner du dataene i Google Analytics  4

I GA4 kan du gå til “Reports” → “Acquisition” → “Traffic Acquisition”. Der kan du filtrere på kampanje, kilde eller medium for å se dataene.

hvor du finner utm tagget kampanjetrafikk i ga4

Se etter navnet du ga kampanjen i utm_campaign og kilde/medium i utm_source og utm_medium.

Hvordan finne kampanjerapporten i GA4

Kampanjerapporten i GA4

Oppsummering

UTM parametere er en enkel måte å få bedre oversikt over den innkommende trafikken til nettstedet. Det handler om å legge til noen ekstra «koder» i URLen man benytter, men effekten er stor.

Du kan se hvilke kampanjer som fungerer og hvilke som eventuelt ikke fungerer. Husk å være konsekvent og test alltid.

Får du med deg all trafikken?
Ta kontakt
Jeg viser deg hvordan

Jeg er klar til å hjelpe deg å få den riktige innsikten for din bedrift.

Mer om Analyse

Ønsker du å lese mer om analyse?